FAKULTI
PENDIDIKAN DAN BAHASA
HBMT 2103
TEACHING MATHEMATICS
IN YEAR TWO
Nama:
HAFIZ FIKRY BIN HAMAD @ AHMAD
No. Matrik :
810401115373002
No. Telefon :
019-9763427
E-mail
:
hafizfikry@yahoo.com
Nama Tutor:
ENCIK MOHAMAD BIN JUNOH
Nama E-Tutor:
MADAM
CHEAH ENG JOO
Pusat
Pengajian:
PAHANG
LEARNING CENTRE
(SEMESTER SEPTEMBER 2010)
Sekapur Sirih
Syukur Alhamdulillah ke hadrat Allah s.w.t
kerana dengan izin dan kurnia serta keizinan-Nya, dapat saya menyempurnakan
tugasan ini.
Pada kesempatan ini, ingin saya
mengucapkan ucapan setinggi – tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih kepada
Encik Mohamad bin Junoh selaku tutor
bagi Kursus HBMT 2103 Teaching
Mathematics In Year Two atas segala sumbangan ilmu, kepakaran dan
tenaga beliau dalam memberi tunjuk ajar, bimbingan dan nasihat sehingga saya
berjaya menyempurnakan tugasan ini.
Tidak lupa juga kepada ahli keluarga
terutamanya isteri dan anak-anak yang amat mengambil berat dan memahami situasi
saya sepanjang pengajian di OUM ini. Begitu juga kepada rakan-rakan yang banyak
membantu dalam memberi idea, dan dorongan sehingga selesai tugasan ini
dilaksanakan.
Segala sumbangan kalian akan dikenang
sepanjang masa dan semoga bimbingan, sumbangan, dan sokongan yang dihulurkan
kepada saya dinilai sebagai ibadah di sisi Allah SWT.
Wassalam.
DEFINISI ISIPADU CECAIR
Isipadu
cecair merujuk kepada muatan atau kandungan cecair di dalam sesuatu bekas.
Isipadu cecair boleh diukur ataupun disukat dengan menggunakan dua kaedah
bacaan iaitu :-
BIL
|
KAEDAH
|
CONTOH
|
1
|
Unit
bukan piawai (‘non standard units’).
|
i) Penuh
(full).
ii)
Separuh Penuh (half full). iii) Kosong (empty).
|
2
|
Unit
piawai (‘standard unit’) dalam sistem metrik.
|
i)
Milliliter ( ml ).
ii)
Liter ( l ).
|
Manakala menyukat isipadu cecair
pula adalah satu proses mengira jumlah cecair yang boleh mengisi bekas
yang berlainan bentuk dan saiz mengikut unit ukuran piawai atau bukan piawai.
Proses menyukat memerlukan kemahiran memerhati, membaca dan menulis unit ukuran
isipadu. Oleh yang demikian, kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis serta
kemahiran menyelesaikan masalah adalah penting yang perlu ada di dalam diri
seseorang murid untuk memahami dan seterusnya menguasai kemahiran menyukat isipadu
cecair.
Berdasarkan
pengalaman saya mengajar murid tahun dua, saya dapati bahawa segelintir murid
seringkali menghadapi kesilapan pemahaman tentang isipadu cecair di dalam
berlainan bekas.Hal ini terjadi kerana, apabila murid melihat bekas yang lebih
tinggi tetapi sempit berbanding bekas yang lebih rendah tetapi lebar, mereka
akan mengatakan bahawa air lebih banyak di dalam bekas yang lebih tinggi.
Masalah
konsepsi isipadu cecair boleh kita definisikan sebagai kesilapan penaakulan murid
terhadap kapasiti isipadu di dalam sesuatu
bekas yang berbeza. Seseorang murid akan menganggap tinggi kapasiti air
sebagai penanda aras banyaknya air di dalam sesuatu bekas seperti gambar yang
dibawah :-
Berdasarkan gambarajah
di atas, murid akan menganggap bahawa air di dalam mangkuk
itu paling sedikit kerana tinggi airnya adalah paling rendah berbanding objek
lain. Manakala, mereka pula akan menganggap air di dalam botol itu paling
banyak kerana pada pandangan mereka air di dalam botol itu antara yang paling
tinggi di antara kedua-dua objek tersebut. Namun, setakat mana kesahihan visual
mereka. Perkara ini perlu kita perbetulkan bagi memperbaiki persepsi murid terhadap perkara ini.
VIDEO CARA MENGUKUR ISIPADU (SEPERTI TERDAPAT DALAM BLOG)
Berdasarkan contoh
video tersebut, secara tidak langsung murid dapat mengetahui cara membaca dan
menyukat air yang betul iaitu, mula menyukat dari kuantiti yang sedikit dan
membacanya pada aras yang betul. Pada masa ini, sikap berhati-hati dan berwaspada
amatlah penting supaya isipadu air untuk disukat tidak berkurangan samada
tertumpah ataupun berkurangan.Jika hal ini terjadi, ralat pada bacaan akan
berlaku. Video tersebut menunjukkan bahawa untuk menyukat cecair, seharusnya
menggunakan alat penyukat yang mempunyai skala bacaan agar dapat memudahkan
kita menentukan isipadu sebenar bagi cecair yang ingin disukat. Oleh hal yang
sedemikian bagi membetulkan konsep murid yang silap tentang isipadu cecair
didalam bekas tinggi lebih banyak berbanding bekas rendah dan lebar, guru boleh
menggunakan alatan seperti silinder dan bikar penyukat untuk menunjukkan bacaan
sebenar kepada murid.
DUA
BAHAN BANTU MENGAJAR.
TAJUK : Isipadu
Cecair
TAHUN
: Dua
SILINDER PENYUKAT
Bagi
murid tahun 2, tajuk mengukur isipadu cecair adalah agak sukar bagi mereka
lebih-lebih lagi apabila ingin membuat perbandingan di antara dua isipadu
cecair.Oleh sebab itu,sebagai seorang guru alat bantu mengajar yang sesuai dan
maujud mestilah digunakan bagi menyampaikan sesuatu tajuk supaya dapat memberi
pemahaman tentang sesuatu konsep yang ingin disampaikan.Untuk tajuk isipadu
cecair,salah satu bahan bantu mengajar yang boleh digunakan ialah silinder
penyukat.Ini kerana silinder penyukat adalah satu alat yang maujud,sesuai bagi
semua peringkat murid dan mudah di dapati di sekolah tanpa mengeluarkan kos.
Selain
itu,silinder penyukat ini dapat memberi ukuran yang tepat dan mengikut unit
piawai yang betul iaitu liter dan milliliter kerana silinder penyukat terdapat
skala bacaan mengikut piawai yang tepat.Ini dapat memudahkan dan mengukuhkan
lagi konsep isipadu cecair sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran murid
setelah mereka dapat melihat sendiri bagaimana cara air diukur dan dibaca.Guru
juga boleh menggunakan makmal sains apabila mengajar topic ini.Seterusnya guru
juga boleh mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di makmal. Murid-murid
juga menjadi lebih seronok dan aktif apabila seseorang guru dapat
mempelbagaikan aktiviti menggunakan bahan bahan bantu mengajar yang sesuai.Murid-murid
juga boleh mengaplikasikan pembelajaran dengan menggunakan silinder penyukat
ini semasa pengajaran dan pembelajaran subjek Sains.Ini dapat mengukuhkan lagi
ingatan serta konsep isipadu cecair kepada murid.
BIKAR
Bikar penyukat juga merupakan
salah satu alat bahan bantu mengajar yang maujud,sesuai dan mudah bagi
seseorang guru menyampaikan konsep isipadu cecair kepada murid semasa proses
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.Murid-murid akan lebih memahami
bagaimana bacaan cecair diukur kerana bikar mempunyai ukuran piawai yang tepat bagi
cecair iaitu liter dan milliliter walaupun ia terdiri daripada pelbagai
saiz.Murid-murid dapat melihat dengan lebih jelas semasa guru mengajar murid
cara membaca ukuran yang betul dan tepat menggunakan bikar.Bikar juga sesuai
digunakan kepada semua aras murid.
Murid-murid juga boleh
mengaplikasikan pembelajaran mereka ini di dalam subjek Sains justeru
mengukuhkan lagi pemahaman mereka tentang konsep pengukuran isipadu cecair.Di
sarankan agar guru menggunakan bikar yang bersaiz besar agar murid mudah untuk
melihat air dan memberikan bacaannya mengikut unit piawai yang betul.Tidak
ketinggalan juga agar guru seelok-eloknya menggunakan air yang berwarna
sepanjang menjalankan aktiviti ini. Ini kerana selain memudahkan murid mencatat
bacaannya, impak warna- warni secara tidak langsung akan menarik minat murid
untuk melaksanakan aktiviti yang seterusnya.Secara tidak langsung,seseorang
murid itu dapat memahami konsep pengukuran isipadu cecair dengan lebih mudah
dan cepat.
DUA AKTIVITI PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
Setiap guru perlulah kreatif dan kritis di
dalam merancang sesuatu aktiviti yang akan dijalankan di dalam kelas semasa
proses pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti yang menyeronokkan membolehkan
pelajar mudah memahami apa yang ingin disampaikan disamping mengekalkan
pengetahuan tersebut dalam memori mereka sekaligus dapat memperbetulkan masalah
konsep di dalam diri pelajar. Setiap aktiviti yang dirancang juga perlulah
melibatkan pelajar secara aktif agar mereka lebih bersemangat untuk menyertai
aktiviti tersebut. Guru juga mestilah mempelbagaikan aktiviti mengikut
kebolehan murid-muridnya di dalam kelas iaitu murid yang cerdas dan murid yang
lemah.Kebolehan guru sebagai perancang merupakan nadi utama halatuju pemikiran
pelajar terutamanya apabila memperkenalkan konsep isipadu cecair.
Oleh yang demikian, saya merancang dua
aktiviti pengajaran dan pembelajaran berkenaan topik isipadu cecair untuk
pelajar tahun dua. Diharap perancangan saya ini nanti dapat meningkatkan
keberkesanan proses pembelajaran ketika waktu kelas saya.
AKTIVITI PENGAJARAN MURID BERPENCAPAIAN
TINGGI
Bagi murid berpencapaian tinggi di
mana mempunyai tahap pemikiran yang lebih sistematik dan efektif berbanding
murid berpencapaian rendah, guru bolehlah menggunakan pendekatan
konstruktivisme.Pendekatan Konstruktivisme ini lebih berpusatkan murid sebagai
langkah untuk melaksanakan sesuatu aktiviti.Aktiviti yang dijalankan ini secara
tidak langsung akan memudahkan pemahaman konsep tentang isipadu cecair yang sama
walaupun berlainan bekas. Mereka akan saling bekerjasama antara satu sama lain
untuk menyelesaikan sesuatu masalah tanpa memerlukan arahan dan bimbingan guru
dari awal hingga ke akhir penyelesaian.
Oleh hal yang demikian, disarankan
agar guru menggunakan kaedah kumpulan bergerak ataupun lebih popular dikenali
sebagai “aktiviti stesen” sebagai satu contoh aktiviti dalam rekreasi matematik.
Aktiviti ini boleh juga dinamakan “Banyak atau sama?”. Di sini, guru boleh
menyediakan satu kad soalan untuk berlainan kumpulan dan meminta ketua bagi
setiap kumpulan mengambilnya. Sebelum itu, guru akan memberikan penerangan
ringkas untuk aktiviti yang bakal berlangsung. Arahan itu adalah seperti;
1) Murid dikehendaki
menentukan baldi mana yang mempunyai isipadu air yang lebih
2) Murid mestilah
memberikan jawapan berdasarkan sukatan air pada bikar penyukat
3) Apabila wisel
dibunyikan,jawapan hendaklah ditulis dan murid berpindah ke stesen berikutnya.
4) Aktiviti berulang
sehingga tamat semua stesen
5) Murid hendaklah
mengelakkan ralat dengan berhati-hati ketika menuang air dan markah akan
ditolak jika air tertumpah.
Selain daripada itu, bagi setiap
stesen, bahan dan alat yang digunakan adalah sama sahaja iaitu, 2 botol besar
berlainan bentuk (tinggi,kecil dan besar,pendek) , 2 bikar penyukat yang sama
sukatan kuantitinya dan seorang murid yang berperanan sebagai pemantau dan
sebagai pengisi air apabila berkurangan dari had yang sepatutnya. Murid yang
dipilh bagi setiap stesen adalah wakil dari setiap kumpulan. Selain itu, guru
juga menyediakan borang jawapan bagi murid mencatat bacaan isipadu air yang
disukat seterusnya menentukan isipadu air yang lebih banyak.
Apabila sahaja loceng kali pertama
dibunyikan, murid akan memulakan aktiviti dengan menyukat air yang berlainan
botol dan seterusnya mencatat jawapan pada kertas yang disediakan. Mana- mana
murid dalam kumpulan yang menumpahkan air telah diberi peringatan bahawa markah kumpulan mereka akan ditolak 1.
Oleh hal yang sedemikian, secara tidak langsung mereka akan mengamalkan sikap
yang berwaspada sewaktu menjalankan aktiviti sekaligus memupuk semangat untuk
bersaing dengan kumpulan lain bagi mendapatkan markah yang tertinggi.
Kemudian, loceng kedua akan
dibunyikan selepas 5-8 minit dan murid dikehendaki berpindah ke stesen
berikutnya. Di stesen berikutnya, murid akan membuat perkara pertama dan
menentukan botol mana yang mengandungi lebih banyak air. Aktiviti ini berterusan
sehingga ke semua stesen dilawati murid dan pada akhir sesi aktiiti guru akan
berbincang bersama murid jawapan yang mereka perolehi manakala sesi refleksi
juga akan diadakan oleh murid yang bertindak sebagai penjaga di setiap stesen.
Di sini guru akan menegaskan bahawa isipadu air yang sama walaupun diisi di
dalam bekas berlainan tidak akan berubah kerana cecair adalah memenuhi ruang
dan mengikut bekas yang diisinya namun isipadunya adalah tetap.
AKTIVITI
PENGAJARAN MURID LEMAH
Aktiviti
pengajaran ini bertujuan untuk mengajar murid dan membantu mereka menyelesaikan
masalah salah tanggapan konsep isipadu cecair tadi secara membuat
perbandingan.Aktiviti pengajaran ini melibatkan perbandingan perbezaan antara
silinder penyukat ( di mana ia adalah tinggi dan kurus) dan bikar (di mana ia
gemuk dan rendah) . Kedua-dua alat penyukat ini digunakan kerana kedua –dua
bekas ini adalah memang berbeza. Oleh itu ,murid dapat membezakannya dengan
mudah.Aktiviti ini juga memerlukan interaksi antara guru dengan murid.Murid juga
perlu berinteraksi antara satu sama lain sepanjang aktiviti
pengajaran.Interaksi ini penting untuk murid yang lemah supaya mereka mudah faham dan belajar dengan seronok dan
gembira.
Berikut
adalah isipadu-isipadu air anggur yang telah di sukat dan di masukkan ke dalam
botol air minuman.Kemudian,guru akan meminta murid membuat perbandingan dan guru
mengemukakan soalan:
“
Yang manakah mempunyai kapasiti air yang lebih banyak? Bekas botol mineral A
atau Bekas botol mineral B”?Guru menunjukkan respon terhadap jawapan murid
seperti ya,betul sangkaan kamu.Jawapannya ialah bekas botol mineral A yang
mempunyai isipadu yang lebih banyak berbanding bekas botol mineral B.
Selepas
itu,murid-murid dibahagikan kepada 4 kumpulan.Guru menunjukkan contoh silinder
penyukat dan bikar kepada setiap kumpulan.Setiap kumpulan diminta membezakan
kedua–dua bekas ini dan menyatakan yang mana satu mampu mengisi lebih banyak
air.Di sini,guru perlu memberikan sedikit panduan dengan mengemukakan soalan
seperti “mana satu bekas tinggi?” , “mana satu bekas gemuk?” dan
sebaginya.Soalan-soalan ini akan membantu murid yang lemah ini berfikir dengan
baik dan menggalakkan mereka bersikap lebih aktif semasa aktiviti dijalankan.Setiap
kumpulan diminta menerangkan sekurang-kurangnya dua perbezaan bagi kedua-dua
bekas ini.
Selepas
itu,setiap ciri-ciri bikar dan silinder penyukat itu akan ditulis oleh setiap
wakil kumpulan di atas papan putih supaya semua murid dapat membuat
perbandingan jawapan.Guru juga boleh membuat kesimpulan dan rumusan terhadap
jawapan yang telah ditunjukkan.
Kita
andaikan Kumpulan A,B,C dan D.Setiap kumpulan akan menerima:
KumpulanA:
Sebuah silinder penyukat 100ml yang berisi 100ml air .
KumpulanB:
Sebuah bikar 100ml yang berisi 100 ml air.
KumpulanC:
Sebuah silinder penyukat 100ml yang tidak berisi air.
KumpulanD:
Sebuah bikar 100ml yang tidak berisi air.
Kumpulan
A akan menuangkan 100ml air dalam silinder penyukatnya ke dalam bikar kosong di
kumpulan D manakala kumpulan B pula akan menuangkan 100ml air di dalam bikarnya
ke dalam silinder penyukat kosong di
kumpulan C.Akhirnya,kita mempunyai sebuah silinder penyukat yang berisi air
100ml dan sebuah bikar yang berisi 100ml air.Murid diminta untuk memerhatikan
paras air di dalam setiap bekas.Di sini murid dapat melihat paras air di dalam
silinder penyukat adalah lebih tinggi jika dibandingkan paras air di dalam
bikar.Setiap murid disoal sebab kenapa paras air setiap bekas tidak sama
sedangkan isipadu 100ml air yang sama dimasukkan .Ketika ini,guru perlu
mengingat kembali murid tentang ciri-ciri bikar dan silinder penyukat yang telah
dibincangkan sebelum ini.Akhir sekali,guru menerangkan bahawa paras air setiap
bekas tidak dapat menunjukkan kapasitinya.
KESIMPULAN
Kreativiti guru dalam menyampaikan isi
pelajaran kepada pelajar sememangnya merupakan perkara utama yang perlu
dititikberatkan oleh setiap guru. Bahan bantu mengajar yang digunakan oleh guru
sangat membantu dalam memperbetulkan masalah konsepsi pelajar. Oleh yang
demikian, setiap insan yang bergelar guru tidak boleh mengeluh dalam mengajar
para pelajar kerana tanpa guru siapalah lagi yang memikul tanggungjawab ini.
Di samping itu, guru mestilah menggunakan pelbagai kaedah
dan cara yang menyeronokkan di dalam penyampaian sesuatu kemahiran di dalam
kelas . Apabila seorang guru dipertanggungjawabkan mengajar murid-murid tahun
satu ini, guru hendaklah mempelbagaikan kaedah pengajaran tidaklah terhad
kepada satu cara sahaja. Ini membolehkan
murid-murid yang berada di awal persekolahan ini dapat memahami sesuatu
konsep dengan lebih mudah serta mereka akan menjadi lebih seronok melakukan
sesuatu aktiviti yang dijalankan di dalam kelas.
Selain itu, penggunaan bahan maujud (konkrit) juga
disarankan kepada guru sewaktu mengajar murid-murid tahun satu. Ini dapat
menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih menarik kerana murid-murid
ini diajar beserta contoh yang maujud. Dengan cara ini,murid-murid dapat
mempelajari sesuatu kemahiran menolak dengan lebih senang dan mereka akan lebih
bersemangat untuk mempelajari kemahiran yang lain. Murid-murid juga dapat
memahami kemahiran ini dengan lebih cepat dan mudah apabila guru menggunakan
contoh yang kompleks sebagai permulaan seterusnya kepada abstrak. Ini
dapat mewujudkan proses pengajaran dan
pembelajaran yang lebih berkesan dan menyeronokkan di dalam kelas.
Sebagai
kesimpulan ,tanggapan bahawa bekas yang mempunyai paras air yang tinggi mempunyai
kapasiti yang banyak oleh murid-murid tahun boleh dibetulkan dengan
menggunaakan alat membantu mengajar yang sesuai dalam proses pengajaran dan
pembelajaran yang menarik.Dengan kata lain,semasa memilih alat bantu mengajar
,kita perlu tahu pengetahuan sedia ada murid ,kesesuaian bahan itu kepada
kandungan pengajaran serta memastikan bahan itu boleh dilihat ,didengar dengan
jelas.
Pengajaran
dan pembelajaran berpusatkan murid menggalakan interaksi dan penglibatan murid,ia
juga menggalakkan murid banyak berfikir. Interaksi antara guru,murid dan bahan bantu
mengajar dapat memastikan objektif pengajarn dan pembelajaran tercapai.
Bibliografi
Murugiah s/o Velayutham & Kao Thuan Keat.(2010).HBMT2103
Teaching
Mathematics in Year Two. Selangor Darul Ehsan:Open University Malaysia.
Mathematics in Year Two. Selangor Darul Ehsan:Open University Malaysia.
Lee Tak Sing, Lean Kee Fong & Azizah Binti Haji
Tengah.(2003).Mathematics
Year 2 Textbook Part 2.Selangor Darul Ehsan:Hypersurf Corporation Sdn.Bhd.
Year 2 Textbook Part 2.Selangor Darul Ehsan:Hypersurf Corporation Sdn.Bhd.
No comments:
Post a Comment